Verkkokauppa & Digimarkkinointikoulutus - Yrittäjän ammattitutkinto 17.2.2022

Haluatko oppia verkkokauppaa ja digimarkkinointia?
Sinulla on jo verkkokauppa, jonka myyntiä haluat
kehittää tai olet vasta suunnittelemassa verkkokaupan perustamista. Riittää, että olet aiheesta kiinnostunut, verkkokauppaa et välttämättä tarvitse.

Koulutuksen opit on sovellettavassa ihan kaikkeen yritystoimintaan!

Verkkokauppaan ei tule myyntiä, ilman tehokasta digi- markkinointia. Yrittäjänä tarvitset hyvän osaamisen Facebook-, Instagram- ja Google-markkinoinnista. Sinun tulee myös

ottaa haltuun helpot kuvankäsittelyohjelmat ja

hallita yksinkertainen videoeditointi ja sähköpostimarkkinointi.

Kouluttajina Suomen parhaimpia verkkokaupan ja markkinoinnin asiantuntijoita, joiden koulutustyyli on 100%  innostava! Koulutuksesta saat ideoita ja vinkkejä, joita voit 
heti soveltaa omassa työssäsi ja lisätä myyntiä.

Kenelle?

- yrittäjä, olet kiinnostunut verkkokaupan mahdollisuuksista
- yrittäjä, olet jo verkkokauppias tai olet aikeissa ehkä perustaa
- työntekijä, työskentelet verkkokaupan parissa

Toteutus

- 15 koulutuspäivää tai workshoppia (kts.kääntöpuoli)
- workshopissa opettelet tekemään itse
- Koulutuksen aika 17.2.2022 – 11.1.2023
- OnLine live, zoom-yhteydellä

Koulutuksen sisältö

Torstai 17.2.2022, klo 9.00 – 15.00
Koulutuksen aloitus

- käytännön asiat koulutukseen ja tutkintoon liittyen, koulutuksen sisältö Johdatus digimarkkinointiin ja verkkokauppaan/ Maarit Fellman
- ostokäyttäytymisen muutos
- johdanto verkkokauppaan, verkkokaupan tilanne ja tulevaisuus
- verkkokaupan liike-idea ja mistä saadaan asiakkaat?
- digimarkkinoinnin välineitä, oman yrityksen löydettävyys

Torstai 10.3.2022, klo 9.00 – 15.30
Johdanto verkkokauppaan ja konseptointi
/ Leevi Parsama, 
- verkkokaupan tila Suomessa, millä toimialoilla verkkokauppa pärjää
- verkkokaupan onnistumisen edellytyksiä, mistä tulee oma kilpailuetu
- verkkokaupan konsepti, mitä myyt, kenelle ja miten

Canva -graafinen suunnitteluohjelma / Maarit Fellman
- digikuvan perusteita, pixelit, koot, rajaukset, kuvan säädöt
- bannerien ja kuvien tekeminen / maksuttomat kuvapankit, muut työkalut

Maanantai 21.3.2022, klo 9.00 - 15.30 
Tuotteista palvelusi ja tuplaa katteesi / Palvelun tuotteistaminen 
"Lakkaa menettämästä pätäkkää. Palveluasi on liian vaikea ostaa!"
  Kouluttaja: Jari Parantainen, Suomen kokenein ja paras tuotteistaja!
- hyvin tuotteistettu, on puoliksi myyty
- kuinka tunnistat onnistuneen tuotteistuksen?
- miten laadit palvelullesi törkeän lupauksen?
- kuinka poistat ostajaa vaivaavan riskin tunteen? 
- kuinka poistat ostamisen esteitä käytännössä? 

*BONUS (vain ne osallistuvat, jotka haluavat rakentaa verkkokaupan)
28.3., 30.3., 31.3.2022, klo 13-16 (kolme iltapäivää, viikolla 13)  Verkkokaupan rakentaminen -työpaja WORKSHOP 
- rakennetaan työpajassa oma verkkokauppa MyCashflow -ohjelmistolla 
- kaupan avaaminen, tuotekategoriat, tuotteet, tuotekortit, sisältösivut bannerit, kampanjat, maksaminen, toimitustavat jne. 

Keskiviikko 13.4.2022, klo 9.00 – 15.30
Visuaalinen sisällöntuotanto - hyvillä kuvilla parempaa myyntiä  Verkkokaupan tuotekuvat 

Kouluttaja: Katri Haavisto, valokuvaaja ja sisällöntuotannon ammattilainen
- visuaalinen sisällöntuotanto ja Instagram
- kuvan sommittelu, millainen on hyvä kuva
- miten teet Instagramista kiinnostavan? Instagramissa sitouttaminen
- digikuvauksen perusteita, ideoita verkkokaupan tuotekuvaukseen

Torstai 21.4.2022, klo 13.00 – 16.00
Tietoturva yrityksessä / Petri Mäkelä

- GDRP – mitä siitä tulee tietää
- nettisivujen evästekäytännöt
- mitä täytyy huomioida: salasanat, huijaukset, haitta-ohjelmat jne

Keskiviikko 4.5.2022, klo 9.00 – 15.30
Facebook- ja Instagram-markkinoinnissa, WORKSHOP
/ Maarit Fellman
- miten Facebook- ja Instagram-markkinoinnin avulla voi parantaa myyntiä
- yrityksen some-tilien ulkoasu, asetukset, sisältö, vinkkejä, ideoita 
- maksullinen mainonta, kohderyhmät ja mainosmuodot
- AdsManagerilla hallinnoidaan maksullista Face- ja Insta-markkinointia
- hyvien mainosten kirjoittaminen, millainen on tehokas mainos,
- asiakkaan hankintakustannus, mainonnan kannattavuus

Tiistai 24.5.2022, klo 9.00 – 15.30
Videot markkinoinnissa / WORKSHOP
/ Maarit Fellman
- videoiden käyttö markkinoinnissa
- videolla esiintyminen, vinkkejä ja esimerkkejä
- tarvikkeita, esimerkkejä ja ideoita mitä tarvitaan, esim. jalustat, valot
- videosisällön tuottamien, ideoita mitä sisältöjä yritys tuottaa
- mobiilivideon editointi InShot-sovelluksella, muita työkaluja
- Canva-ohjelman videotoiminnot, Canvalla mainosvideoita
- YouTube –tilin perustaminen ja hyödyntäminen löydettävyydessä
- YouTube -tilin optimointi, videoiden lataaminen ja upotus verkkokauppaan

Tiistai 14.6.2022, klo 9.00 – 15.30
Verkkokaupan myynnin kehittäminen ja asiakkuude
t / Leevi Parsama
- asiakasymmärrys ja asiakasprofilointi
- oman asiakaslupauksen muotoilu

Verkkokaupan 4 x K - verkkokaupan perustaminen ja kehittäminen /MF
- verkkokaupan ohjelmistot ja alustat, mitä vaihtoehtoja ja mitä ne maksaa?
- pk-yrityksille sopivat ohjelmistot vertailussa
- verkkokaupassa maksaminen, mitä vaihtoehtoja ja mitä ne maksaa?
- mitä muuta verkkokaupassa tarvitaan, lisäarvotyökaluja?
- verkkokaupan 4 x K – konversio, keskiostos, kävijämäärä, kate 

Verkkokurssi + Neuvonta: 11.8. klo 10-12 ja 23.8. klo 10-12 
Mailchimp-sähköpostimarkkinointi, sähköiset uutiskirjeet  WORKSHO
P /MF - sähköpostimarkkinoinnin perusteet
- luodaan kirjepohjat ja osoitelistat, miten kirjoitetaan hyviä tekstejä
- henkilötietolaki sähköpostimarkkinoinnissa
- lomakkeet (laskeutumissivut), mm. listalle liittyminen, auto.viestit
- sähköpostimarkkinoinnin ja Facebookin yhdistäminen

Torstai 1.9.2022, klo 9.00 – 15.30
Verkkokaupan tuotehallinta ja konversion parantaminen
/Leevi Parsama
- tuotteet ja valikoiman suunnittelu
- tuotestrategia<
- konversion kehittämisen keinot

Talouden hallinta, osa 1      / Sari Jokinen
- tilinpäätös, tase, tuloslaskelma - miten niitä tulkitaan, hyödyntäminen
- kannattavuus, budjetointi, hinnoittelu, verotus, osingonjako

Tiistai 4.10.2022, klo 9.00 – 15.30
Talouden hallinta, osa 2
  / Sari Jokinen
- sama aihe jatkuu

Verkkokaupan menestystekijät      / Timo Korvenoja, Vilkas Group
- kurkistus sähköisen liiketoiminnan tulevaisuuteen
- mitkä asiat tekevät hyvän verkkoliiketoiminnan, case-esimerkkejä

Verkkokurssi + Neuvonta: 3.11. ja 8.11.2022, klo 10-12  Google-hakusanamarkkinointi - WORKSHOP / Maarit Fellman
Google Ads -hakusanamainonta (maksettu näkyvyys)
- perustaso / perusteet
- Google Ads tilin luominen, ylläpito, tilin rakenne, hakusanat, mainokset,  budjetti, maksaminen

Google Hakukoneoptimoinnin perusteet 
- konkreettisia neuvoja ja vinkkejä, miten saat yrityksesi nettisivut  paremmin näkymään Googlessa
- 10 kohdan tarkistuslista, jotka voit itse hoitaa kuntoon omilla sivuillasi

Keskiviikko 30.11.2022, klo 9.00 – 15.30
Facebook-markkinnointi / jatko – WORKSHOP
/ Maarit Fellman
- Facebook- ja Instagram -markkinointi, mainonnan hallinta
- pidemmälle edistyneet mainosmuodot / re-marketing ym. 
- mukautetut kohderyhmät
- erilaiset mainosmuodot, tavoitteet (liikenne/konversio)
- kertaus ja katsaus FB AdsManager työkaluun

Google Analytics / kouluttaja: Santeri Kallio, web-analyytikko, Reaktor Oy
- Analytics perusteet, mitä ja miten Analyticsista seurataan
- kävijämäärät, liikenteen lähteet ym.
- kymmenen hyödyllisintä Analytics-raporttia

Keskiviikko 11.1.2023, klo 9.00 - 13.00 
Mistä verkkokaupan menestys rakentuu?
(klo 9-12) Leevi Parsama
- mitkä asiat täytyy olla kunnossa, jotta verkkokaupassa onnistuu
- digital bränding
- asiakaskokemus

Koulutuksen päätöskeskustelu (klo 12-13)
- yhteenveto, parhaat opit
- mitä ollaan saatu aikaan, mitä on muuttunut
- loppukeskustelut ja palautteet

Lisätiedot koulutuksesta

Kulutuksesta Sari Jokinen, puh. 040 595 4464, koulutus@intoo.fi
Oppisopimuksesta Cecilia Gardemeister, puh. 050 468 2186, cecilia.gardemeister@turku.fi

Lataa pdf -esite koulutuksesta.