Verkkokauppa- ja Digimarkkinointikoulutus 27.4.2021

Liiketoiminnan ammattitutkinto, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala tai Yrittäjän ammattitutkinto


Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta vaikea saada onnistumaan. Verkkokauppa on ihan oma lajinsa, joka tarvitsee paljon erikoisosaamista. Suurin haaste verkkokaupalle on löydettävyys. Vaikka sinulla olisi miten hieno verkkokauppa, asiakkaat eivät tule sinne itsestään. Monelle suurin kompastuskivi on markkinointi - ja sen puuttuminen.

Jotta verkkokaupan saa onnistumaan, on digimarkkinoinnilla keskeinen rooli. Asiakkaita on hankittava kauppaan. Ja kun asiakkaita on tarpeeksi kaupassa, ne pitäisi vielä saada ostamaan. Konversio tarkoittaa sitä suhdelukua, miten moni asiakas tekee ostoksen.

Tämä koulutus on erittäin käytännönläheinen. Koulutuspäivät eivät sisällä mitään turhaa - kaikki oppi tähtää myynnin kasvattamiseen eri keinoilla. Näin tehokasta ja kokonaisvaltaista pakettia et saa mistään muualta!

Koulutus on käytännönläheinen ja kuulet paljon ideoita, vinkkejä ja todellisia esimerkkejä.
Koulutus sisältää workshop-päiviä, jolloin opetellaan itse tekemään oman yrityksen digimarkkinointia.

"Muut kouluttajat kertovat, mitä sinun tulisi tehdä - Me kerromme ja näytämme kädestä pitäen MITEN niitä asioita tehdään."
     - sanoo koulutuksen sisällöstä vastaava Maarit Fellman -
 

Kenelle koulutus on tarkoitettu?
 

- työntekijälle tai yrittäjälle
- sinulle, joka haluat kehittää olemassa olevaa verkkokauppaasi ja sen myyntiä / tai olet vasta perustamassa verkkokauppaa
- sinulle, joka haluat oppia tekemään digimarkkinointia itse

Osaamistaso

Koulutus sopii sekä aloittelijoille että myös pientä verkkokauppaa jo muutaman vuoden pyörittäneelle, joka haluaa oppia lisää. Jos olet vasta perustamassa verkkokauppaa, sinä hyödyt tästä koulutuksesta. Jos sinulla jo on pieni verkkokauppa, jonka myyntiä haluat kehittää, sinä hyödyt tästä koulutuksesta.

Koulutuksen workshopit lähtevät liikkeelle perusteista. Esimerkiksi Google, Mailchimp ja Facebook/Instagram -workshopit lähtevät perusteista, eli sinun ei tarvitse osata näitä työkaluja etukäteen. Verkkokauppaa käsitellään aika laajasti ja siinä mennään jo vähän syvällisempäänkin osaamistasoon, mutta me emme kouluta "it-asiantuntijoita", vaan käytännön osaajia ja tekijöitä.
Koulutus on ryhmäkoulutusta, joten se ei sisällä henkilökohtaista konsultointia.

Toteutus
 

Koulutus toteutetaan OnLine-yhteydellä (zoom-ohjelmisto).

Syksyllä 2021 koulutus jatkuu mahdollisuuksien mukaan Hybridi-muotoisena. Hybridi-koulutuksessa voit halutessasi osallistua Helsingissä lähikoulutuspäiviin tai OnLine-yhteydellä live-striimaukseen. Voit valita itse koulutusmuodon, joka sinulle sopii parhaiten (joko kokonaan OnLine / tai Hybridi-koulutus).

 

Koulutuksen sisältö ja aikataulu
 

Tiistai 27.4.2021, klo 9.30 - 15.30
Koulutuksen aloitus
- käytännön asiat koulutukseen ja tutkintoon liittyen, koulutuksen sisältö
Johdatus digimarkkinointiin ja verkkokauppaan  / Maarit Fellman, digimarkkinoinnin asiantuntija
- ostokäyttäytymisen muutos
- digimarkkinoinnin välineitä, oman yrityksen löydettävyys
- miten markkinointi on muuttunut ja miten löydät tehokkaimmat keinot
- verkkokauppa ostamisen murroksessa

Maanantai 31.5.2021, klo 9.30 - 16.00
Johdanto verkkokauppaan ja konseptointi (aamupäivä) / Leevi Parsama, eCommerce Specialist
- verkkokaupan tila Suomessa, millä toimialoilla verkkokauppa pärjää
- verkkokaupan onnistumisen edellytyksiä, mistä tulee oma kilpailuetu
- verkkokaupan konsepti, mitä myyt, kenelle ja miten
Canva -graafinen suunnitteluohjelma / WORKSHOP (iltapäivä) / Maarit Fellman
- digikuvan perusteita, pixelit, koot, rajaukset, kuvan säädöt
- bannerien ja kuvien tekeminen
- maksuttomat kuvapankit, muut työkalut

Tiistai 15.6.2021, klo 9.30 - 16.00
*Koulutuspäivään liittyy verkkokurssivideoita (Facebook Ads Manager käyttö ja edistyneemmät mainostoiminnot)
Facebook- ja Instagram-markkinoinnissa, WORKSHOP / Maarit Fellman
- miten Facebook-markkinoinnin avulla voi parantaa myyntiä
- yrityksen Facebook-sivujen ulkoasu, aseetukset, sisältö, vinkkejä, ideoita ja esimerkkejä
- maksullinen mainonta (perusteet), kohderyhmät
- julkaisun boostaus (helpoimmat mainosmuodot), Facebook AdsManager (edistyneemmät mainosmuodot)
- hyvien mainosten kirjoittaminen, millainen on tehokas mainos,
- asiakkaan hankintakustannus
- Instagram yrityskäytössä, Insta syötteet ja storyt
- Instagram-markkinointi

KESÄTAUKO
 

Keskiviikko 18.8.2021, klo 9.30 - 16.00
Visuaalinen sisällöntuotanto - hyvillä kuvilla parempaa myyntiä | Verkkokaupan tuotekuvat
Kouluttaja: Katri Haavisto, valokuvaaja ja sisällöntuotannon ammattilainen
- visuaalinen sisällöntuotanto ja Instagram
- kuvan sommittelu, millainen on hyvä kuva
- miten teet Instagramista kiinnostavan?
- Instagramissa sitouttaminen
- digikuvauksen perusteita
- ideoita verkkokaupan tuotekuvaukseen

Tiistai 14.9.2021, klo 9.30 - 16.00
Verkkokaupan myynnin kehittäminen ja asiakkuudet (aamupäivä) / Leevi Parsama
- asiakasymmärrys ja asiakasprofilointi
- oman asiakaslupauksen muotoilu
- asiakashankinta ja myynnin kehittäminen, asiakaspalvelun rooli
Verkkokaupan 4 x K -verkkokaupan perustaminen ja kehittäminen (iltapäivä) / Maarit Fellman
- verkkokaupan tekniikat ja alustat, mitä vaihtoehtoja ja mitä ne maksaa?
- helpot alustat vertailussa (Vilkas, MyCashflow, Shopify, WooCommerce ym.)
- verkkokaupassa maksaminen, mitä vaihtoehtoja ja mitä ne maksaa?
- mitä muuta verkkokaupassa tarvitaan, lisäarvotyökaluja?
- verkkokaupan 4 x K – konversio, keskiostos, kävijämäärä, kate / Case-esimerkejä

Torstai 23.9.2021 klo 9.00 - 14.00 | Turku (Live-striimaus OnLine)
Yrittäjyys & Markkinointi -seminaaripäivä
Kaksi mielenkiintoista puhujaa ravistelee yrittäjyyttä, markkinointia, menestymistä ja onnistumista.

Väärää Yrittämistä - Kun teet kotiläksysi, rahan tuloa ei voi estää (klo 9.15 - 11.00)
- Epäonnistuvat yritykset laiminlyövät samoja asioita ja toistavat muiden yritysten tekemiä virheitä,
  vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
- Väisänen kertoo keinot, millä tavalla yrityksen saa takuuvarmasti ajettua karille.
Startup-sijoittaja, yrittäjä, Leijonan luola -ohjelmasta tuttu Kim Väisänen

Mikä on markkinoinnin seuraava suunta? (klo 12.00 - 13.45)
- Markkinoinnin pitkän linjan konkari ravistelee 4P-ajattelun uuteen asentoon
- Mikä tulevaisuudessa on tärkeää, mikä merkityksellistä?
- Ruola julkaisee syksyllä 2020 kirjan "The New 4 P’s of Marketing by Eka Ruola"
Markkinointiguru Eka Ruola / Ruola´s Platform Oy

Seminaaripäivä päättyy klo 14.00

Verkkokurssi (katso videot ja harjoittele 1.10.-13.10.2021 välisenä aikana)
Neuvontapäivät: 14.10.2021, klo 10-12
Mailchimp-sähköpostimarkkinointi / sähköiset uutiskirjeet – WORKSHOP / Maarit Fellman
- sähköpostimarkkinoinnin perusteet
- luodaan kirjepohjat ja osoitelistat, miten kirjoitetaan hyviä mainostekstejä
- henkilötietolaki sähköpostimarkkinoinnissa
- lomakkeet (laskeutumissivut), mm. listalle liittymien, automaattiset viestit
- sähköpostimarkkinoinnin ja Facebookin yhdistäminen (osoitteiden kerääminen)

Maanantai 25.10.2021, klo 9.00 - 15.30 / OnLine-koulutuspäivä
LinkedIn yrityskäytössä ja social selling / Kouluttaja: Tom Laine, Suomen tunnetuin LinkedIn-asiantuntija
- miten yritys ja asiantuntija voi hyödyntää LinkedIn-kanavaa
- LinkedIn -tilin sisältö, mitä sisältöjä ja miten toimii
- käytännön vinkkejä ja esimerkkejä
henkilöbrändäys, vinkkejä rakentaa omaa asiantuntijaprofiilia
social selling eli "sosiaalinen myynti" - mitä se tarkoittaa ja miten sitä tehdään?
- ideoista käytäntöön

Tiistai 16.11.2021, klo 9.30 - 16.00
Verkkokaupan tuotehallinta ja konversion parantaminen (aamupäivä) / Leevi Parsama
- tuotteet ja valikoiman suunnittelu
- konversion kehittämisen keinot
Talouden hallinta, osa 1 (iltapäivä) / Sari Jokinen
- tilinpäätös, tase, tuloslaskelma
- miten niitä tulkitaan, miten voit hyödyntää niitä toiminnassasi
- kannattavuus, budjetointi, hinnoittelu
- verotus
Tutkinnon ohjausta (klo 15.30 - 16.00)
- opastusta ja neuvontaa tutkinnon tekemiseen


Verkkokurssi (katso videot ja harjoittele 17.11.-29.11.2021 välisenä aikana)
Neuvonta-aika: 30.11.2021, klo 10-12  ja 8.12.2021, klo 10-12
Google-hakusanamarkkinointi - WORKSHOP / Maarit Fellman
Google Ads -hakusanamainonta (maksettu näkyvyys)
- perustaso / perusteet
- Google Ads tilin luominen, ylläpito, tilin rakenne, hakusanat, mainokset, budjetti, maksaminen
Google Hakukoneoptimoinnin perusteet
- konkreettisia neuvoja ja vinkkejä, miten saat yrityksesi nettisivut paremmin näkymään Googlessa, eli mitä voit tehdä omille nettisivuillesi jotta ne löytyvät
- 10 kohdan tarkistuslista, jotka voit itse hoitaa kuntoon omilla sivuillasi


Torstai 13.1.2022, klo 9.30 - 16.00
Verkkokaupan menestystekijät (aamupäivä) / Timo Korvenoja, myyntijohtaja ja partner, Vilkas Group
- kurkistus sähköisen liiketoiminnan tulevaisuuteen
- mitkä asiat tekevät hyvän verkkoliiketoiminnan
- case-esimerkkejä
Talouden hallinta, osa 2 (iltapäivä) / Sari Jokinen
- tilinpäätös, tase, tuloslaskelma
- miten niitä tulkitaan, miten voit hyödyntää niitä toiminnassasi
- kannattavuus, budjetointi, hinnoittelu
- verotus

Tiistai 1.2.2021, klo 9.30 - 16.00
Videot markkinoinnissa / WORKSHOP / MF
- videoiden käyttö markkinoinnissa
- videolla sisältöä, videolla esiintyminen, referenssit ym. sisällöt
- mobiilivideon editointi InShot-sovelluksella
- Animoto –video-ohjelma / muita video-sovelluksia mobiilissa
- YouTube –tilin perustaminen ja hyödyntäminen löydettävyydessä
- muita hyödyllisiä video-työkaluja
Tutkinnon ohjausta (klo 15.00 - 15.30)
- opastusta ja neuvontaa tutkinnon tekemiseen

Torstai 10.2.2022, klo 9.30 - 16.00
Facebook-markkinnointi / jatko – WORKSHOP / Maarit Fellman
- Facebook-markkinointi, mainonnan hallinta
- pidemmälle edistyneet mainosmuodot / re-marketing ym.
 (edellyttää että sinulla on Facebook-pixeli valmiiksi asennettuna verkkokauppaan)
- mukautetut kohderyhmät
- erilaiset mainosmuodot, tavoitteet (liikenne/konversio)
Digimarkkinoinnin kertauspäivä
- kysymykset koskien Mailchimp, Google Ads tai muita työkaluja
Google Analytics / kouluttaja: Santeri Kallio, web-analyytikko, Quru Oy
- Analytics perusteet
- mitä ja miten Analyticsista seurataan, mm. kävijämäärät, liikenteen lähteet ym
- kymmenen hyödyllisintä Analytics-raporttia
Tutkinnon ohjausta (klo 15.30 - 16.00)
- opastusta ja neuvontaa tutkinnon tekemiseen

Maanantai 21.3.2022, klo 9.00 - 15.30 | OnLine-koulutuspäivä
Tuotteista palvelusi ja tuplaa katteesi / Palvelun tuotteistaminen -tehopäivä
"Lakkaa menettämästä pätäkkää. Palveluasi on liian vaikea ostaa!"
Kouluttaja: Jari Parantainen, Suomen kokenein ja paras tuotteistaja!
- hyvin tuotteistettu, on puoliksi myyty
- kuinka paketoit palvelusi helposti ostettavaksi
- kuinka tunnistat onnistuneen tuotteistuksen?
- miten laadit palvelullesi törkeän lupauksen?
- kuinka poistat ostajaa vaivaavan riskin tunteen?
- mistä tuotteistusprojekti kannattaa aloittaa?
- kuinka poistat ostamisen esteitä käytännössä?
- miten konkretisoit aineettoman palvelun?
- mitkä ovat tuotteistajien tyypilliset virheet?

Torstai 7.4.2022, klo 9.30 - 14.00
Kymmenen vinkkiä verkkokaupassa onnistumiseen (aamupäivä) Leevi Parsama
- mitkä asiat täytyy olla kunnossa, jotta verkkokaupassa onnistuu
Koulutuksen päätös (iltapäivä)
- yhteenveto, parhaat opit
- mitä ollaan saatu aikaan / keskustelua osallistujien verkkokaupoista tai nettisivuista
- mitä on muuttunut
- osallistumistodistusten jako / "stipendit"
- tutkintojen tilanne


* BONUS - Verkkokaupan rakentaminen TYÖPAJA
- Kolme iltapäivää: 24.5. / 25.5. / 27.5.2021
Jos haluat perustaa verkkokaupan MyCashflow-alustalle, voit halutessasi osallistua työpajaan.
- Tähän koulutukseen osallistujille Työpaja on maksuton, ja sen voi sisällyttää koulutukseen.
  KATSO Työpajan sisältö täältä >
 

OnLine-koulutus (Hybridi-koulutus) | Voit osallistua mistä tahansa!

Tämän koulutuksen voit kokonaisuudessaan suorittaa osallistumalla OnLine-etäyhteydellä. OnLine-yhteydellä toteutetuista päivistä syntyy lisäksi videotallenne, jonka voit katsoa itsellesi sopivana aikana. OnLine-etäyhteys toteutetaan laadukkaalla videokameralla ja zoom-ohjelmistolla (live-striimaus). Saat etukäteen linkin, josta pääset seuraamaan opetusta omalta koneeltasi.

Workshop-päivinä tehdään markkinointia omalla koneella. Silloin olisi hyvä, että voisit avata Zoom-yhteyden toiselle laitteelle (esim. iPadille), jotta voit työskennellä samanaikaisesti omalla koneellasi.

Keväällä 2021 koulutus jatkuu mahdollisuuksien mukaan Hybridi-muotoisena. Hybridi-koulutuksessa voit halutessasi osallistua Turussa lähikoulutuspäiviin tai OnLine-yhteydellä live-striimaukseen. Voit valita itse koulutusmuodon, joka sinulle sopii parhaiten (joko kokonaan OnLine / tai Hybridi-koulutus).


Missä
 

Hybridi-koulutuspäivät toteutetaan Helsingissä (koulutuspäivät live-striimataan).
Kevät 2021 - vain OnLine
Syksy 2021 - Hybridi Helsinki + OnLine

 

Tutkinto
 

Liiketoiminnan ammattitutkinto, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala

Tutkinnon rakenne (suositus koulutuksen sisällön perusteella):
Liiketoiminnan tehtävissä toimiminen (pakollinen kaikille)
Myynnin ja asiakaspalvelun suunnittelu ja toteuttaminen
Asiakashankinta


Tutkinnossa on kolme osaa, joista yksi on pakollinen kaikille.

Katso tutkinnon perusteet tarkemmin täältä >

 Yrittäjän ammattitutkinto

Tutkinnon rakenne:
Yrittäjän ammattitutkinto / Yritystoiminnan kehittämisen osaamisala
Yritystoiminnan analysointi ja kehittäminen (pakollinen tutkinnon osa kaikille)

Valitaan kaksi tutkinnon osaa alla olevista (A - D):
A. Tuotteistaminen
B. Taloushallinto
C. Myynti ja markkinointi
D. Sähköinen liiketoiminta

Tutkinnossa on kolme osaa, joista yksi on pakollinen kaikille.

Katso tutkinnon perusteet tarkemmin täältä >

Lisätiedot

Koulutuksesta Maarit Fellman, puh. 0400 527 257maarit.fellman@intoo.fi

Oppisopimuksesta Anniina Lehtinen, puh. 050 468 2186anniina.lehtinen@turku.fi

Lisätietoa koulutuksesta